Takaisin etusivulle >>
 
Varustamoyhtiö
Yhteystiedot
Yhteydenottolomake
Laatujärjestelmä
Ympäristö
Henkilökunta
Kuvagalleriat
Lehtileikkeitä
 
Useanlaisia laivoja
Vertaile eri laivoja
m/s Merisaukko
m/s Emilia
m/s Hymy
m/s Merisaraste
m/s Panda
m/s Monica
p/ws Vispilä
m/s Doris
m/s Doris II
s/s Norrkulla
m/s J.L. Runeberg
m/aux Astrid
m/aux Svanhild
 
> Asiakkaamme kertovat
> PDF-esitteet
> Esitetilaukset
> Matkanjärjestäjät
> Hyvä tietää
> Anna palautetta
 
 
 

LEHTILEIKKEITÄ

Tällä sivulla on joitakin lehtileikkeitä vuosien varrelta. Doris-laivojen risteilyt, maisemat, pippuripihvit ja merilounaspöytä ovat esiintyneet vuosittain monissa lehtiartikkeleissa. Myös yhtiön vaiheet, investoinnit ja paikalliset erikoisretket ovat kiinnostaneet eri toimituksia.

Erilaisten tv-uutisjuttujen lisäksi moni muistaa pitkään myös lehdissä julkaistuja arvioita, kuten Hesarin Ruokatorstain jutun heinäkuulta 2000. Jutussa arvioitiin kolmen eri laivayhtiön ruokailuristeilyjä Suomessa ja otsikoinnissa todettiin että "Doris jätti hyvän maun". Laajalevikkisistä yllätyspalautteista on otettu myös opiksi. Vuosia sitten eräs naistenlehden toimittaja kiitteli esimerkiksi laivamaista tunnelmaa, mutta suomi näkemiään pöytäkukkia. 'Kehitys kehittyy' ja kukatkin kohentuivat pian. Kerran sattui niin, että toimittaja moitti lehdessä laivan kylmäpöytää, luultuaan ettei ole syönyt siitä lainkaan... ja kehui samassa jutussa seuraavaksi runsasta ja maistuvaa à la carte -listan kalalautasta - joka oli koottu juurikin samaisesta kylmäpöydästä. Mittaamme kävijöiden mielipiteitä ja satojen kävijöiden mielipide antaa yksittäisiä arvioita laajempaa perspektiiviä.

Myös useat talouslehdet raportoivat Helsingin risteilybisneksestä ja yritysten kuulumisista. Vanhimmissa jutuissa, kuten talouslehti Faktan artikkelissa, kerrotaan yhtiön vaiheista suuren Doris-laivan rakentamisen aikaan 1991 - yhtiön lippulaivan rakentaminen oli suuri investointi, kuten avaran m/s Doris II -laivan rakennus vuosina 2009-2011.

Kauppalehti Optio 7/2014
Huhtikuun 2014 kevättelakassa kuvatussa ja Option yritysjuttusarjassa julkaistu aukeaman haastattelu summasi 35-vuotiaan risteilytoiminnan kehitystä pienistä yhteysveneistä suuremmaksi toimijaksi. Yhtiön investoinneisssa on korostunut turvallisuus ja ympäristön huomiointi. Vastuullisesti aallokossa -otsikoidusta ja Hyvä elämä työssä -vinjetoidusta jutusta vinkattiin Option sisällysluettelossa otsikolla "Risteily lisää onnea:"
Kauppalehti Optio 7/2014, lehtileikkeeseen >>

YLE Uutiset 1.8.2013
Yle uutisoi kesän suotuisan sääjakson aikaan lomalaisten innostuksesta lähteä pienille lähiristeilyille. Vaikka taloustilanne oli ollut jo pitkään uutisten kestoaiheita ja yritysten näkymät kiristyviä, niin suomalaisten keskikesän lomakaudelle osui hyvää säätä, mikä osaltaan innosti paikallisia pääkaupunkiseutulaisia lähtemään yksityishenkilöinä pienille päivittäisille yleisöristeilyille ja lähiretkille. "Helsingin risteilijöillä vuosituhannen paras kesä:"
YLE Uutiset 1.8.2013, uutiseen >>

Ikkunapaikka 5/2013
Tässä matkailualan uutislehden kolumnissa kirjoitetaan elämisen arvoisesta elämästä muulloinkin kuin lomalla sekä listataan toimialan laatujärjestelmä Laatutonnin mittauksiin perustuvat tutkimustulokset, jotka tuovat esille Suomen parhaita matkailu- ja hospitality-alan toimijoita. "Joko Sinä tunnet nämä toimijat, parhaan 3 % yli 800:sta? Kokeile ja koe:"
Ikkunapaikka 5/2013, lehtileikkeeseen >>

Helsingin Yrittäjäinfo 1/2012
Tässä jutussa käytiin tutustumassa varustamoon ja uuteen m/s Doris II -laivaan. Ympäristön kunnioittaminen sekä laivojen ravintoloiden taso kiinnittivät vieraiden huomion: "Risteilylaivan ruokalista on hämmentävän monipuolinen suhteessa aluksen pikkuruiseen keittiöön." "Käytännössä yhtiö asettaa omat turvallisuus- ja ympäristövaatimuksensa säädöksiä korkeammalle."
Helsingin Yrittäjäinfo 1/2012, lehtileikkeeseen >>

Iltasanomat 12.8.2011
Iltasanomien toimitus teki yllätysvertailun paikallisristeilylaivojen lounasbuffeteista Helsingissä. Testin voittaja oli IHA-Lines. "Monipuolisen kalapöydän antimet olivat herkullisia ja tuoreita, sanalla sanoen laadukkaita", summattiin artikkelissa. m/s Doris II -laivan ruokasalia kuvailtiin valoisaksi ja tyylikkääksi. "Tunnelma laivalla oli kuin saaristolaisravintolassa".
Iltsanomat 12.8.2011, lehtileikkeeseen >>

Blue1 Dream 4/2011
Kesällä 2011 Blue1-lentoyhtiön asiakkaat saivat lukea lentoyhtiön matkustamo- ja asiakaslehdestä merellisestä Helsingistä. Englanninkielinen Blue 1 Dream -lehti otsikoi jutun "Helsinki's Offshore Assets" ja artikkeli totesi, että 1 ½ tunnin Helsinki-risteily on helpoin tapa päästä kokemaan saaristoa. Toimittaja Fran Weaver kävi muiden muassa m/s Doris-laivan Ihana Itäsaaristo -risteilyllä haastattelemassa laivuria sekä tapaamassa kanoottiyrittäjiä.
Blue1 Dream 4/2011, lehtileikkeeseen >>

MTV3 tv-uutiset 8.5.2011
MTV3:n tv-uutiset olivat mukana m/s Doris II -laivan ensiristeilyllä juhlavasti äitienpäivänä 8.5.2011. Uusi laiva oli ensimmäistä kertaa risteilykäytössä ja "laiva oli lastattu äideillä". Loppuunmyyty ensiristeily tehtiin kauniissa kevätsäässä ja haastateltavina olivat niin äidit kuin perheetkin. Äitienpäivähaastattelut uudelta laivalta esitettiin 8.5.2011 sekä Seitsemän Uutisten lähetyksessä että Kymmenen Uutisissa.

Merimies - Sjömannen 3/2011
Suomen Merimies-Unioni SMU:n lehti uutisoi IHA-Lines Oy Helsinki Cruises -varustamon uudesta m/s Doris II -laivasta ja kävi varusteluvaiheessa laivalla, tapaamassa pitkän työn tehneitä laivanrakentajia, liikennöitsijää ja laivan väkeä. Monipuolisessa toimialahaastattelussa myös varustamon vakituisen henkilökunnan merkittävä työpanos sai tunnustusta. Ravintolapäällikkö kertoi myös kesästä, jolloin "Helsingin alueen historia, luonto ja eläimistö" ovat suosituimmat puheenaiheet risteilyvieraiden kanssa.
Merimies - Sjömannen 3/2011, lehtileikkeeseen >>

m/s Doris II kastettu ja vesillä, uutisia 2.9.2010
m/s Doris II kastettu ja vesillä! Turun Sanomat ja Kauppalehti kertoivat uuden laivan vesillelaskusta.
Turun Sanomat 2.9.2010, lehtileikkeeseen >>
Kauppalehti.fi 2.9.2010 >>

Kirkkonummen Sanomat 12.8.2010
Kotiseuturetket Rönnskärin majakkasaarelle olivat esillä Kirkkonummen Sanomissa elokuussa. Artikkelissa kerrottiin suosituista Kirkkonummen kunnan kulttuuritoimen järjestämistä erikoisretkistä harvoin avoinna oleviin erikoiskohteisiin - Rönnskärin majakkasaarelle ja Mäkiluodon linnakkeelle, joihin retkeiltiin m/s Merisaraste -laivalla.
Kirkkonummen Sanomat 12.8.2010, lehtileikkeeseen >>

Yle uutiset 15.7.2010
Yleisradion tv-uutiset teki jutun vastuullisesta matkailusta ja matkailun trendeistä. Esimerkkiyritykseksi oli valittu IHA-Lines Oy Helsinki Cruises -varustamo, jonka m/s Doris -laivan Ihana Itäsaaristo -risteilyllä toimitus kävi kuvaamassa ja haastattelemassa. Yle uutisoi samasta aiheesta myös internet-sivuillaan "Kestävä kehitys kiinnostaa yhä useampaa turistia", "Saaristoristeilylle osallistuvia kiinnostaa paikallinen luonto" ja "Perheyrityksessä uskotaan kestäviin arvoihin".
Yle tv-uutiset 15.7., linkki Yle Areenan videoon >>
Yle Uutiset 15.7.2010, linkki www-uutiseen >>

Västerbottningen 24.6.2010
Ruotsalainen Västerbottningen -lehti raportoi Helsingistä kesällä 2010. Lehti kertoi meren olevan Helsingin arvokkain resurssi ja mahdollisuus, ja esitteli IHA-Lines Oy Helsinki Cruises -varustamon toimintaa ja kertoi yhtiön saamasta Helsingin kaupungin ympäristöpalkinnosta, 'Miljöpris till ekovänligt rederi'.
Västerbottningen 24.6.2010, lehtileikkeeseen >>

Navigator 3/2010
Merialojen erikoislehti NAVIGATOR julkaisi isomman juttukoosteen Itämeren alueella tarjolla olevista risteilyistä ja Itämeren alueen risteilybisneksestä. IHA-Lines Oy Helsinki Cruises -risteiluvarustamon saama Helsingin kaupungin ympäristöpalkinto 2010 ja varustamon uusi, suuntaa näyttävän ympäristöystävällinen laiva nostivat helsinkiläisvarustamon "Seikkalujen Itämeri" -juttukokonaisuuden avausaukeamalle.
NAVIGATOR 3/2010, lehtileikkeeseen >>

Uutisia Helsingin kaupungin ympäristöpalkinto 2010 -voitosta, huhtikuu 2010
Helsingin kaupunki palkitsi IHA-Lines Oy Helsinki Cruises -varustamon Helsingin kaupungin ympäristöpalkinto 2010 -kilpailun voitolla suunnannäyttäjänä. Kilpailun teemana oli Itämeri.
Yle Uutiset 9.4.2010, uutiseen >>
Yle Nyheter på svenska 9.4.2010, uutiseen >>
Hufvudstadsbladet 9.4.2010, uutiseen >>
Kauppalehti 9.4.2010, uutiseen >>
Helsingin Uutiset 20.4.2010, www-uutiseen >>
Helsingin Uutiset 21.4.2010, lehtileikkeeseen >>

Laiva 2/2010
Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys julkaisee LAIVA-nimistä erikoislehteä, joka on maan suurin suomalaisista laivoista kertova aikakauslehti. Keväällä 2010 lehdessä oli artikkeli Western Shipyardin Teijon Telakalta m/s Doris II -laivan rungon rakentamisen ajalta. "Uutta uudessa aluksessa on ympäristöystävällisyys", kertoi artikkelissa haastateltu Western Shipyardin johtaja Pekka Niinistö.
LAIVA 2/2010, lehtileikkeeseen >>

Uutisia varustamon uudesta suomalaisesta laivasta, 12.3. ja 20.3.2010
IHA-Lines Oy Helsinki Cruises rakennuttaa uutta suomalaista laivaa Helsinkiin. Taloustaantumassa tyypillisten ikävien uutisten vastainen investointiuutinen uudesta suomalaisesta, useissa suomalaisissa yhtiöissä rakennettavasta ja työllistävästä laivasta ja sen edistyksellisestä ympäristöasioiden huomioimisesta innosti useita medioita raportoimaan varustamon uuden päiväristeilylaivan rakentamisesta Western Shipyardin Teijon telakalta. Näiden uutisten lisäksi muiden muassa Helsingin Sanomissa ja Kauppalehdessä oli pienet jutut. Ylen tv-uutiset on nähtävillä 30 päivän ajan julkaisusta.
Talouselämä 12.3., linkki lehden www-sivuille >>
Yle tv-uutiset 12.3., linkki Yle Areenan videoon >>
Yle.fi uutiset 12.3., linkki www-uutiseen >>
Turun Sanomat 12.3., linkki lehden www-sivuille >>
Helsingin Uutiset 20.3., linkki lehden www-sivuille >>

MeNaiset 25.2.2010
MeNaiset teki pakkasilla "Talviteloilla"-haastattelusarjan erilaisissa kesäkohteissa. "Huvipuisto, kesäkahvila ja risteilyalus viettävät talven ilman ihmisiä. Mitäköhän lumeen hautautuneissa kesäpaikoissa oikein tapahtuu talvisin?" kysyi MeNaiset, ja selvitti.
MeNaiset 25.2.2010, lehtileikkeeseen >>

Matkailu kotimaassa 5/2009
Matkailualan erikoislehti yllytti katsomaan "Helsinkiä uusin silmin". Artikkelissa todettiin että "Helsinki kätkee sisälleen monia vähemmän ilmiselviä, viehättäviä ja kiehtovia paikkoja", joiden avulla kaupunki avautuu aivan uudella tavalla. Helsinkiä monelta kantilta esittelevä juttu kertoi myös IHA-Linesin erilaisista risteilyistä ja merestä osana Helsinkiä.
Matkailu kotimaassa 5/2009, lehtileikkeeseen >>

Kauppakamari Extra 2/2009
Kauppakamarin jäsenlehdessä olleessa artikkelissa "Laatu ratkaisee risteilybisneksessäkin" aiheina olivat mm. suomalainen ruoka, laatu- ja turvallisuusnäkökohdat sekä pilottivaiheessa ollut Ekokompassi-ympäristöjärjestelmähanke.
Kauppakamari Extra 2/2009, lehtileikkeeseen >>

Kauppalehti Optio 7.6.2007
Kauppalehti Option Ravintolat-palsta arvosteli kesän alussa merellisiä ravintoloita Helsingissä. Kovassa seurassa Doris-laivan pieni laivakeittiö sai arvostelluista ravintoloista parhaan hinta-laatu-suhteen. Lisäksi myös maisemat ja merellisen rento palvelu saivat kiitosta. "Lounaalla pääosassa on saaristolaispöytä, illalla tarjolla on à la carte. Risteilyt ovat turistien ja varsinkin iltaisin myös bisnesryhmien suosimia, joten pöytä kannattaa varmistaa etukäteen. Ruokalistassa on vahva suomalainen painotus, joskin listalla on ripaus myös modernia kansainvälisyyttä."
Kauppalehti Optio 7.6.2007, lehtileikkeeseen >>

Uutislehti 100 25.6.2007
Uutislehti 100 vinkkasi suuressa kesänumerossaan kaupunkilaisille mahdollisuudesta tehdä erikoisvierailu Kuivasaaren linnakesaarelle muutamana erikoisteemaviikonloppuna.
Uutislehti 100 25.6.2007, lehtileikkeeseen >>

Taloussanomat 26.7.2006
Tässä Taloussanomien haastattelussa Helsingin seudun bisnesasiakkaita heräteltiin avaamaan silmänsä aivan keskustasta käsin saavutettaville lähielämyksille ja yritystilaisuuksille, Helsingin ja lähiseudun saaristossa - että yritykset unohtaisivat "turhan" pidemmälle reissaamisen ja "navetat fläppitauluineen". Risteily-yhtiön kesäkuulumisia Taloussanomissa julkaistussa aukeaman jutussa, "Kesäntekijät"-sarjassa.
Taloussanomat 26.7.2006, lehtileikkeeseen >>

Metro 12.8.2006
Metro-lehden ennakkouutinen kansainvälisestä majakkapäivästä kertoi harvinaisista yleisöretkistä Porvoon ulkosaaristossa sijaitsevalle Söderskärin majakkasaarelle.
Metro 12.8.2006, lehtileikkeeseen >>

Helsingin Uutiset 16.6.2006
Artikkeli Kuivasaaren linnakeretkistä kertoi, että sotilasalueelle suunnatuilla erikoisretkillä voi nähdä tykkien lisäksi esimerkiksi maanalaisia käytäviä ja tsaarinaikaisia rakennuksia sekä saaristoluontoa.
Helsingin Uutiset 16.6.2006, lehtileikkeeseen >>

Kaupunkilehti Kymppi (nykyinen Vartti) 4.8.2005
"Onko tämä nyt sitä pahamaineista Itä-Helsinkiä?", ällistelevät useat "high-tech-espoolaiset" itäsaariston herraskaisissa huvilamaisemissa. Risteily-yhtiön kesäkuulumisia Helsingin seudulla ilmestyvässä kaupunkilehdessä, joka tunnetaan nykyisin nimellä Vartti.
Kaupunkilehti Kymppi (nykyinen Vartti) 4.8.2005, lehtileikkeeseen >>

Hufvudstadsbladet 9.8.2004
Hufvudstadsbladetin toimittaja ja valokuvaaja olivat tehneet m/s Doris -laivan Ihana Itäsaaristo -risteilyn. Kesäisenä päivänä risteilyllä nautittiin paitsi maisemista, myös kansainvälisestä tunnelmasta ja merilounaspöydän antimista. Floridalaiset Ruckerit ja Dicksonit kertoivat, että taksinkuljettaja oli suositellut risteilyä. Tärkeä kokeneiden matkailijoiden tietämä totuus meinasi melkein unohtua, mutta Susan Dickinson muisti kuitenkin lisätä, että "egentiligen var det maten han berömde, tillägger hon och skrattar" - taksinkuljettajat tietävät parhaat ruokapaikat!
Hufvudstadsbladet 9.8.2004, lehtileikkeeseen >>

Kauppalehti kesällä 2004 (arkistoleikkeestä puuttuu päivämäärä)
Kesähelteillä myös talouslehtien toimittajat lähtevät kesäisten aiheiden pariin. Tässä artikkelissa Kauppalehti raportoi risteily-yrittäjien kuulumisia. Kesällä 2004 sade vaivasi, mutta suomalaiset olivat löytäneet ruokailuristeilyt. Arikkelin kuvassa kansimies-opas Malla Salmela myy "kolme rouvien lounasristeilyä". Vaikka sään vaihtelut vaikuttivat yläkansien maisemia ihaileviin matkailijamääriin, "sightseeing-asiakkaisiin", olivat illallisristeilyt vakiinnuttaneet asemansa helsinkiläisten työpaikkaseurueiden ja yksityishenkilöiden suosittuna illallisravintolana ja pöytävarauksia osattiin jo tehdä paikkojen varmistamiseksi.
Kauppalehti 2004 kesällä, lehtileikkeeseen >>

Helsingin Sanomat 31.8.2002
Helsingin Sanomien taloustoimitus raportoi risteilykesästä otsikolla "Helsingin saaristoristeilyillä ennätyskesä" ja kertoi ruokailuristeilyjen suosion kasvusta, "Etenkin illallisristeilylle on jouduttu myymään eioota". Liikennöitsijä Jorma Ihalainen kertoi, että "yhtiö tekee tänä vuonna 23-vuotisen historiansa parhaan tuloksen. Tarkkoja lukemia Ihalainen ei osaa kesken kauden kertoa, mutta kuluvan kesän parhaiden päivien myynnit ovat 13 500 euron tietämissä laivaa kohden. Yhtiön edellisen tilikauden liikevaihto oli 858 000 euroa. Toisin kuin kilpailijansa, IHA-Lines hakee katteensa erityisesti ravintolatoiminnasta. "Ilman ruokamyyntiä liikevaihto putoaisi alle puoleen", Ihalainen ynnää. Ihalaisen mukaan IHA-Linesin risteilyille tullaan ensisijaisesti syömään, maisemien katselu tulee vasta kakkosena. Suurin osa asiakkaista on suomalaisia. "Olemme ajatelleet suomalaisten asiakkaiden olevan parasta mainosta turisteja ajatellen, näkevätpähän ettei tämä ole mikään turistirysä", Ihalainen kertoo yhtiönsä strategiasta." "Matkustajamäärää oleellisempi on Ihalaisen mielestä matkustajien laivaan jättämä rahamäärä. "Rahan käyttö asiakasta kohden on noussut. Edellisvuosina alle puolet matkustajista ruokaili, tänä kesänä yli 70 prosenttia."

Kauppalehti 30.7.2002
Kauppalehti raportoi Helsingin saaristoristeilybisneksestä heinäkuun helteillä kesällä 2002. Artikkelin mukaan "Lounasristeily on poutapäivän vetonaula". Doris-laivan yläkannella haastatellut matkailjat nauttivat laivan kalapöydän antimia maisemien ihailun lomassa. Toimittaja ja kuvaaja olivat päässeet vierailulle myös Doris-laivan komentosillalle. Myös värikkäitä kommentteja kuultiin.
Kauppalehti 30.7.2002, lehtileikkeeseen >>

Iltasanomat 2.7.2002
Iltasanomissa ilmestyneen pikkuartikkelin mukaan "turistiristeily Santahaminan ympäri" yllätti "hesalaisen" positiivisesti vaikka Villingin hienoja huviloita ihailtiinkin yllättävän läheltä. Myös Doris-laivan merilounaspöytä sai kiitosta.
Iltasanomat 2.7.2002, lehtileikkeeseen >>

Helsingin Sanomat 27.7.2000
Merkitykseltään tärkeimpiä yksittäisiä artikkeleja on ollut Hesarin Ruokatorstain juttu heinäkuulta 2000. Jutussa arvioitiin kolmen eri laivayhtiön ruokailuristeilyjä Suomessa ja otsikoinnissa todettiin että "Doris jätti hyvän maun". Laivan pippuripihvi oli jo tuolloin hyvin suosittu ja pippuripihvi kastikkeineen saikin kehuja myös toimittajalta. Kalapöydästä todettiin, että "Doris-laivan kalapöytä oli runsas ja hyvinkin 40 markan väärti." Vuonna 2000 lasten listalla oli vielä myös ihan tavallisia lihapullia, joita viisivuotias junioritestaaja oli popsinut. Muista lasten annoksista lasten lehtipihvi sai erityiskiitosta - tämä klassikko löytyykin yhä Doris-laivan lastenlistalta.
Helsingin Sanomat 27.7.2000, lehtileikkeeseen >>

Helsingin Sanomat 28.7.2000
Heinäkuussa 2000 Helsingin Sanomat kirjoitti sattumalta useampia juttuja yhtiöstä, aivan eri näkökulmista tosin. Ruokatorstain jutun lisäksi politiikantoimituksella ja lukijoilla oli ihmettelemistä erikoisessa tilanteessa, jossa yhtiön piti laskea työntekijöidensä palkkoja viranomaisten ollessa epätietoisia lain tulkinnasta. Myös laivaväkeä oli haastateltu omituisesta tapauksesta, joissa palkkoja piti alentaa. Aikanaan muiden muassa kalastusaluksilla yleinen palkanmaksutapa voitto-osuutena aluksen tuotosta oli erityisen tarkastelun ja mielenkiinnon kohteena. Laivanpäällystöliitossa arveltiin, että "kun keskitetyt palkkaratkaisut ovat väistyneet, ollaan taas menossa siihen suuntaan". (Nykyisin kannustepalkkaus on huomioitu myös monen alan työtehtosopimuksissa.)
Helsingin Sanomat, lehtileikkeeseen >>

Helsingin Sanomat 18.9.1999
Nimiä tänään -palstalla haastateltiin Kauppatorilta tavattua liikennöitsijä Jorma Ihalaista. "Kapteeni myhäilee hyvälle turistikesälle", otsikoi Helsingin Sanomat. Kapteeni kertoi samalla, että [pelkkä] "kyydissä kököttely ei enää riitä". Vaikka maisemat ja kaunis sää houkuttelevatkin "ex tempore" -lähtijiöitä merellisiin maisemiin, vuosisadan lopulla jo puolet risteilyvieraista ruokaili risteilyn aikana. Lopuillaan oleva kesä oli ollut vuosikymmenen menestys ja kaunis syyssää innosti hyvin lähtijöitä lounasristeilyille vielä syyskuun loppupuolellakin.
Helsingin Sanomat 18.9.1999, lehtileikkeeseen >>

Eurooppa-väylä, nro 9/1996
Jo nostalgisiakin piirteitä saava Eurooppa-väylä-lehden artikkeli toi esille turvallisuusnäkökohtia ja kertoi muiden muassa että "Doriksen ateriat syntyvät paikan päällä mm. Jaana Majurisen ammattitaidolla". Toimittajan heinäkuisella testimatkalla oli ateriana ollut "merihenkisesti paistettua lohta, tartar-kastiketta ja laatikkoperunoita".
Eurooppa-väylä, nro 9/1996, lehtileikkeeseen >>

Helsingin Sanomat 12.10.1996
Pikkuartikkeli kertoi lokakuisessa säässä huviveneelle sattuneesta vaaratilanteesta ja haverista, johon tilanteeseen ehti ensimmäisenä paikalle m/s Merisaukko. Aamusta iltaan liikkellä olevat ammattialukset ovatkin usein ensimmäisinä paikalla ja tuomassa mahdollista apua jos jotain sattuu. Vuosien varrella m/s Merisaukko on toisinaan ollut myös suuremmissa pelastustehtävissä, muiden muassa evakuoinut kaikki matkustajat suuresta Kustaanmiekkaan sumussa törmänneestä matkustajalaivasta 1990-luvulla sattuneessa aamuvarhaisessa onnettomuudessa.
Helsingin Sanomat 12.10.1996, lehtileikkeeseen >>

Kirkkonummen Sanomat 2.6.1994
"Inkoon ja Viron välinen meritie avataan", uutisoi Kirkkonummen Sanomat kesällä 1994. m/s Merisaukko aloitti kansainvälisten elämysretkien toteuttamisen Inkoon satamasta. Erityisesti polkupyöräilijöille suunnattiin "yhdeksän päivän retkeä Inkoosta lahden yli Haapsaluun, Vormsiin ja Hiidenmaalle, sekä takaisin Inkooseen". Tuohon aikaan matkailu Viroon oli vielä uutta ja ihmeellistä. Näillä retkillä oltiin todellisia pioneerejä ja päästiin käymään erikoisissa ja mielenkiintoisissa paikoissa.
Kirkkonummen Sanomat 2.6.1994, lehtileikkeeseen >>

Kaleva 19.3.1991
Sanomalehti Kaleva uutisoi Oulun seudulla Kellossa rakennettavan m/s Doris -laivan rakentamisesta ja suunnittelusta. Kansainväliseen liikenteeseen luokitetun uudenlaisen päiväristeilijän uutisoinnissa väläyteltiin jopa päiväristeilyjä "Viipuriin ja Leningradiin" ja kerrottiin varsin teknisiäkin yksityiskohtia, muiden muassa yhdeksästä vedenpitävästä osastosta aluksen pohjarakenteissa, sekä kahdesta moottorista, joiden yhteisteho oli yhteensä "yli 1 000 hevosvoimaa".
Kaleva 19.3.1991, lehtileikkeeseen >>

Helsingin Sanomat 19.3.1991
Helsingin Sanomien taloustoimitus otsikoi varustamon suunnitelmista m/s Doris -laivan rakentamisen aikaan: "IHA-Lines Oy aloittaa tilausristeilyt Tallinnaan". Uutinen kertoo, että "Helsinkiläinen IHA-Lines Oy aloittaa päiväristeilyt Helsingin ja Tallinnan välillä." "Tilausristeilyjä varten valmistuu kansainväliset purjehdusvaatimukset täyttävä kaksikymmentä metriä pitkä alus..." "IHA-Lines on harjoittanut tilausristeilyjä Helsingin vesillä viidellä aluksella. Nyt yritys laajentaa markkinoitaan lahden yli Tallinnaan." "Uusi alus on osastoitu ja siihen mahtuu 150-200 henkeä..." (Tuolloin elettiin aikaa kuusi kuusi vuotta ennen Tallinnan pikalaivaliikenteen alkamista, jolloin Viron matkailu oli vasta avautumassa, Neuvostoliiton aikakaudella.)
Helsingin Sanomat 19.3.1991, lehtileikkeeseen >>

Kauppalehti 18.3.1991
Myös talouslehdistössä uutisoitiin yhtiön suurimmasta investoinnista ja aivan uudenlaisen laivan rakentamisesta "Tallinnan liikenteeseen".
Kauppalehti 18.3.1991, lehtileikkeeseen >>

Fakta 4/1991
Talouslehti Fakta haastatteli liikennöitsijä Jorma Ihalaista 1991, jolloin yhtiö oli tilannut Mannerberg & Brooke Yacht Design Oy:n suunnitteleman, aivan uudenlaisen m/s Doris -laivan suomalaiselta Kellon Teräsveneeltä. Yhtiön tuleva lippulaiva, suuri investointi, oli [ja oli edelleen vuonna 2009!] kokoluokassaan ainoa kansainvälisen liikenteen luokitukset täyttävä tilausristeilyalus Helsingissä (korkea SOLAS-luokitus). Laivahanke oli kunnianhimoinen ja valmistuva alus edusti aivan uutta laivasukupolvea. Haastattelussa yrittäjän teesejä olivat muiden muassa hyvä palvelu, kannustava palkkaus ja lupaavimpien henkilöiden lisäkouluttaminen ja avainhenkilöstön pysyminen yhtiössä. Liikennöitsijä uskoi myös, että laman aikana rakentava tienaa hyvänä aikana. Suuren Doris-laivan valmistuttua yhtiö laajensikin liiketoimintaansa ja aloitti säännölliset maisema-, lounas- ja illallisristeilyt Helsingin Kauppatorilta.
Fakta 4/1991, lehtileikkeeseen >>

Vene 2/1986
Venemessujen kevään 1984 suurin alus, m/s Merisaukko, komeili 1980-luvulla ammattilaisille suunnatuissa meridieselmainoksissa, tässä arkistojen aarteita helmikuulta 1986. Kuvassa merialus m/s Merisaukko tuonaikaisissa leipähankkeissaan Mäkiluodon ulkolinnakkeen yhteysaluksena.
Vene 2/1986, lehtileikkeeseen >>