Takaisin etusivulle >>
 
Varustamoyhtiö
Yhteystiedot
Yhteydenottolomake
Laatujärjestelmä
Ympäristö
Henkilökunta
Kuvagalleriat
Lehtileikkeitä
 
Useanlaisia laivoja
Vertaile eri laivoja
m/s Merisaukko
m/s Emilia
m/s Hymy
m/s Merisaraste
m/s Panda
m/s Monica
p/ws Vispilä
m/s Doris
m/s Doris II
s/s Norrkulla
m/s J.L. Runeberg
m/aux Astrid
m/aux Svanhild
 
> Asiakkaamme kertovat
> PDF-esitteet
> Esitetilaukset
> Matkanjärjestäjät
> Hyvä tietää
> Anna palautetta
 
 
 

M/S DORIS II VESILLÄ JA KASTETTU
Katso uuden laivan avattava esittelysivu >>
Katso Turun Sanomat 2.9.2010, uutiseen >>
Katso Kauppalehti.fi, uutinen 2.9.2010 >>
Katso elokuinen "vesillelaskukuva" telakalta >>



UUSI SUOMALAINEN LAIVA HELSINKIIN Tiedote 12.3.2010 (PDF, 1,3 MB)

Rakennamme uutta suomalaista laivaa Helsinkiin. Laiva on suunniteltu ja rakennettu kokonaan Suomessa ja rakentaminen työllistää kymmeniä miestyövuosia useissa suomalaisissa yhtiöissä, mm. Western Shipyardin Teijon telakalla Salossa ja APX-metallilla Rauman seudulla ja Kaarinassa.

Laiva on ensimmäinen tiukentuneet EU-säännökset täyttävä alus kokoluokassaan Suomessa. Lähielämyksiin ja lounas- ja illallisristeilyille suunniteltu laiva on ylipäätään ensimmäinen uusi laiva Helsingin päiväristeilymarkkinoilla pariinkymmeneen vuoteen.

Uskomme lähielämysten suosion kasvun jatkumiseen. Koteja ja työpaikkoja lähellä oleville pienille elämyksillä on kysyntää. Myös tarkka talous ja lisääntyvä ympäristötietoisuuden kasvu vähentävät kaukomatkailua ja esimerkiksi muualle Suomeen suuntautuvia kokous-, kick off- ja tyky-päiviä. Elämyksistä, yhdessäolosta, hyvästä ruoasta ja karun kauniista luonnosta halutaan nauttia lähempänä ja ilman turhia, aikaa vieviä ja ympäristöä rasittavia, siirtymiä kuluineen — risteilyillä aivan Helsingin keskustasta käsin.

Erittäin ympäristöystävällinen uuden sukupolven risteilyalus täyttää myös tulevaisuuden ympäristönormit. Laivassa on mm. vähäpäästöiset ja vähemmän polttoainetta kuluttavat koneet ja vapaaehtoisena investointina lisäjärjestelmä myös ns. harmaille vesille, kuten perunankeittovesille - pisaraakaan ei pääse mereen.



UUDEN SUKUPOLVEN LAIVA SUUNNITELTU LÄHIELÄMYKSIIN JA LOUNAS- JA ILLALLISRISTEILYILLE

Uusi laiva on ensimmäinen tiukentuneiden EU-säännösten mukainen risteilyalus kokoluokassaan Suomessa. Uusia aluksia ei ole rakennettu vuosikymmeniin — uusi alus on ensimmäinen uusi päiväristeilylaiva Helsingissä pariin vuosikymmeneen.

Uuden 200 risteilyvieraalle suunnitellun lähiristeily- ja lounas- ja illallisristeilylaivan tavoitteissa ja suunnittelussa on hyödynnetty sitä tuhansien risteilyjen kokemusta, jota varustamolle on kertynyt mm. 1992 rakennetun yhtiön lippulaivan, SOLAS-luokitetun m/s Doris –laivan risteilyiltä. Uuden aluksen on piirtänyt porvoolainen Stråhlmann Yacht Design. Pääsuunnittelija Karl-Johan Stråhlmann, MSc in Naval Architecture, on palkittu sekä Suomessa että ulkomailla.


ERITTÄIN YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN JA EDISTYKSELLINEN LAIVA EI PÄÄSTÄ PISARAAKAAN MEREEN
— LAIVASSA ON MYÖS VÄHÄPÄÄSTÖISET JA VÄHEMMÄN POLTTAINETTA KULUTTAVAT KONEET

Tekniset ratkaisut palvelevat korkeinta turvallisuutta ja ympäristöä sekä myös tulevaisuuden vaatimuksia. Laivassa on yhdeksään osastoon osastoitu runko, uudet vähäpäästöiset ja vähemmän polttoainetta kuluttavat, uusinta teknologiaa edustavat EU-direktiivit täyttävät sertifioidut Caterpillar -pää- ja apukoneet. Myös energiankulutukseen on kiinnitetty huomiota ja esimerkiksi hukkalämpö on valjastetaan hyötykäyttöön. Vapaaehtoisena lisäinvestointina ja asetusten vaatimuksia tiukemmin, uudessa laivassa on jätevesijärjestelmän lisäksi oma täydellinen lisäjärjestelmä myös ns. harmaille vesille. Tällä sisäisellä viemäröinnillä myös esimerkiksi perunankeittovedet kerätään talteen eikä pisaraakaan pääse mereen rehevöittämään Itämerta. Uusi laiva mahdollistaa saariston, Itämeren ja lähiympäristön kokemisen erittäin pienillä ympäristövaikutuksilla, mikä antaa myös kuluttajille mahdollisuuden valita selkeästi ympäristöystävällisempi vaihtoehto.


HYVIN MONIPUOLINEN: ULKOSAARISTOON, KÄYTTÖ JOPA ILMAN LAITURIA, MATALA 1,4 m SYVÄYS

Uudenlaisen laivan luokitus ja liikennöintialue on poikkeuksellisen monipuolinen uloimmasta ulkosaaristosta sisäsaariston matalille reiteille: ”Tällä laivalla voimme toteuttaa hyvin monenlaisia risteilyohjelmia. Tällaisella avomerikelpoisella erikoisaluksella voidaan liikennöidä yhtälailla aivan uloimpiin ulkosaariston erikoiskohteisiin kuin sisäsaariston matalille väylille, ja uudenlaisen keularatkaisun ansiosta voimme rantautua hyvällä säällä keula edellä jopa ilman laituria, puskuun suoraan rantoihin.” Teknisten ratkaisujensa ansiosta laivaa voidaan niin halutessa käyttää esimerkiksi myös itsenäisenä laivaravintolana missä tahansa, myös ilman rannan infrastruktuuria, myös talvisin.


À LA CARTE –RAVINTOLA JA KEITTIÖ HYÖDYNTÄVÄT YHTIÖN KOKEMUKSEN M/S DORIS -LAIVALTA

”Laivan 100 vieraan avaraan pääsalonkiin tulevan à la carte –ravintolan tilat ja keittiö on suunniteltu kaikella sillä kokemuksella, mikä meillä on m/s Doris -laivalta, jolla meillä käy jopa 400 ruokailevaa risteilyvierasta päivittäin.” Ravintolasali sisustetaan klassiseksi valkoliinaravintolaksi. Salista tulee suuri ja yhtenäinen. Yhtiön Doris-laivaan verrattuna sali on selkeästi avarampi ja pidempi.


PERHEYHTIÖN KVARTAALI ON PITKÄ — LAIVA ON INVESTOINTI PITKÄLLE TULEVAISUUTEEN

”Tämä on kuudes suomalaisilla telakoilla rakennuttamamme uusi alus. Investointi tähtää pitkälle tulevaisuuteen ja vahvistaa asemaamme laadukkaiden risteilyjen ja merellisten lähielämysten ykköstarjoajana Helsingissä — nyt ja tulevaisuudessa. Helsinkiin ei ole rakennettu uutta laivaa sitten 1990-luvun alun, jolloin lippulaivamme m/s Doris valmistui. Myös uusi laiva edustaa viimeisintä teknologiaa ja korkeinta laatutasoa sekä ympäristön huomiointia.” ”Katsomme luottavaisesti tulevaisuuteen. Olemme myyneet myös ei oota. Ensiluokkaiset laivamme luovat oivat puitteet kiehtoviin yritystilaisuuksiin, juhliin ja elämyksiin — lähellä koteja ja työpaikkoja, aivan keskellä Helsinkiä. Toivotamme suomalaiset lämpimästi tervetulleiksi Helsingin saaristoon, suomalaisille, Suomessa rakennetuille IHA-Linesin laivoille.”


TELAKALLE MERKITTÄVÄ TILAUS TYÖLLISTÄÄ TALVEN YLI JA LISÄKSI USEISSA YHTIÖISSÄ SUOMESSA

”Tässä taloustilanteessa tilaus tuli meille todella tärkeään paikkaan ja auttaa meidät tämän talven yli. Työllistävä vaikutus on merkittävä sekä Teijon telakalla Salossa että levyt polttoleikanneella APX-Metallilla, jonka tuotantotilat ovat Rauman alueella ja Kaarinassa. Laiva on ensimmäinen uusien EU-direktiivisääntöjen mukainen tämän kokoluokan alus Suomessa.” - toimitusjohtaja Pekka Niinistö, APX-Metalli Oy ja Oy Western Shipyard Ltd

Laivan rakentaminen ja myös sisätyöt työllistävät useissa suomalaisyrityksissä. Laivan sähkösuunnittelun ja urakoinnin toteuttaa laivateollisuuden sähköasennukseen ja –suunnitteluun erikoistunut AB-Marinel Oy Turun seudulta.

 

LISÄTIETOJA

UUSI LAIVA MEDIASSA
Turun Sanomat 2.9.2010 >>
Kauppalehti.fi 2.9.2010 >>
Yle tv-uutiset 12.3. >>
Yle.fi uutiset 12.3. >>
Talouselämä 12.3. >>
Turun Sanomat 12.3. >>
Helsingin Uutiset 20.3. >>


NOPEITA FAKTOJA
UUDESTA LAIVASTA
Mittapituus 23,95 metriä
Pituus 24,9 metriä
Leveys 7,30 metriä
Syväys 1,4 metriä
Kapasiteetti 200 henkilöä
Liikennöintialue Avomeri ja saaristo, rajoittamaton liikennöinti Suomen aluevesillä
Pääkoneet 2 x Caterpillar C12
Apukoneet 2 x Caterpillar à 50kW
Varustamo IHA-Lines Oy Helsinki Cruises, Helsinki
Laivan kotisatama Helsinki
Käyttö Lähielämykset, lounas- ja illallisristeilyt, ’Helsinki mereltä’ -sightseeing-risteilyt, yritysristeilyt, pr- ja lanseeraustilaisuudet, konferenssien welcoming dinner -illalliset, kokouspäivät, seminaarit, yritysjuhlat, kesäjuhlat, henkilöstön riennot, tyky-päivät, saariretket, elämysretket, valmistumisjuhlat, karonkat, perhejuhlat, häät, syntymäpäivät, sukujuhlat, uurnatuhkan laskut, muistotilaisuudet

Design Stråhlmann Yacht Design, Porvoo
Metallityöt/levynleikkaus APX-Metalli, Pyhäranta ja Kaarina
Rakennustelakka Western Shipyard, Teijo, Salo
Koneet Wihuri Witraktor, Vantaa
Navigointilaitteet Maritim, Helsinki
Sähköurakointi AB-Marinel, Raisio


MEDIA & LEHDISTÖ
Niina Ihalainen-Airaksinen, 040 760 9035 sekä alla olevat yhteyshenkilöt.
Kuvia medialle myös: Bianca Eklundh, (09) 6874 5050, ihalines@ihalines.fi.


LISÄTIETOA

IHA-Lines Oy Helsinki Cruises: Jorma Ihalainen, liikennöitsijä, hallituksen pj, 0400 452 280, jorma.ihalainen@ihalines.fi

IHA-Lines Oy Helsinki Cruises: Niina Ihalainen-Airaksinen, partner, 040 760 9035, niina.ihalainen@ihalines.fi

Design
Stråhlmann Yach Design: Karl-Johan Stråhlmann, suunnittelija, 0400 939 732, kamu.strahlmann@pp.inet.fi

Rakennus
APX-Metalli ja Western Shipyard: Pekka Niinistö, toimitusjohtaja, 0400 527 460, pekka.niinisto@apx.fi

Sähköurakointi
AB-Marinel Oy: Markku Saarinen, projektipäällikkö, 0400 522 829, markku.saarinen@ab-marinel.fi


TAUSTATIETOA VARUSTAMOSTA
IHA-Lines Oy Helsinki Cruises on yksityinen helsinkiläinen risteilyvarustamo. Yhtiö järjestää Helsingin Kauppatorilta tasokkaita lounas- ja illallisristeilyjä kansainväliselle asiakaskunnalle toukokuun alkupuolelta syyskuun lopulle. Pääosa risteilyvieraista edustaa Helsingin seudun asukkaita sekä erilaisia työelämän seurueita, niin yrityksistä kuin julkiselta sektorilta. Säännöllisten risteilyjen lisäksi yhtiö järjestää vuosittain noin 300 yksityistilaisuuksina pidettävää yritystilaisuutta ja perhejuhlaa sekä esimerkiksi virkistyspäiviä ja elämysretkiä ulkosaariston erikoiskohteisiin. IHA-Linesin suorassa palveluksessa työskentelee kesäkaudella noin 30 merenkulun, matkailun ja ravintola-alan ammattilaista. Yhtiöllä on vuosittain noin 50 000 risteilyvierasta. Yritys on järjestänyt risteilyjä ja meriretkiä Helsingissä vuodesta 1979 lähtien. Yhtiö on mukana Laatutonni-laatujärjestelmässä, Itämerihaaste-hankkeessa sekä pilottiyrityksenä pk-yrityksille suunnatussa Ekokompassi-ympäristöjärjestelmässä. Lisätietoa: www.ihalines.fi.